Οικολογικές ματιές στο Λιμάνι του Πειραιά |
||
Μεσόγειος, μια θαλάσσια περιοχή 3 εκατομμυρίων τετραγωνικών χιλιομέτρων, μια θαλάσσια λίμνη που ακροβατεί ανάμεσα στην ομορφιά και τηρύπανση. Στα παράλια της ζουν περίπου 350.000.000 άνδρωποι που ανήκουν σε 18 διαφορετικές χώρες. Το στενό του Γιβραλτάρ αποτελεί τη μόνη δίοδο επικοινωνίας; και ανταλλαγής του νερού μεταξύ του Ατλαντικού ωκεανού και της θάλασσας. Τα νερά της ανανεώνονται μόνο μια φορά κά9ε 80-100 χρόνια και ενώ αντιπροσωπεύουν το 1% του συνόλου των υδάτων της γης, δέχονται το 1/4 της παγκόσμιας ρύπανσης από πετρέλαιο. Πρέπει τουλάχιστον ν'αρχίσουμε ν'ανησυχούμε. Οι διεθνείς συμβάσεις MED-POL, και MAR-POL, αποτελούν κάποιες σανίδες σωτηρίας. Ελλάδα. Μια μικρή χώρα μέσα στη λίμνη της Μεσογείου. Μικρή , όμως θαυματουργή, αφού η συμβολή της στη ρύπανση του θαλάσσιου οικοσυστήματος είναι σημαντική. Το αποδεικνύουν οι περιοχές "ευτροφισμού" γύρω απ'το Σαρωνικό και το Θερμαϊκό Κόλπο. Στις περιοχές αυτές η υπερβολική ανάπτυξη φυκών προκαλεί ασφυξία στα ψάρια. Ο Σαρωνικός ενώ είναι ανοικτός κόλπος,αποτελεί μία απ'τις ιδιαίτερα μολυσμένες θαλάσσιες περιοχές,που αναζητά λύσεις (εικόνα 1). Οι περισσότερο ρυπαινόμενες περιοχές του Σαρωνικούείναι ο κόλπος της Ελευσίνας, λόγω του ότι είναι αβαθής θάλασσα και κέντρο επισκευής πλοίων και η περιοχήόπου αποβάλλει ο Κεντρικός Αποχετευτικός Αγωγός, με παροχές αιχμής 13 κ.μ. το δευτερόλεπτο. Και όμως ο Σαρωνικός μπορεί να σωθεί. Πώς; Απαιτείται: Σ'αυτό το σημείο οι γνώμες διχάζονται για τα έργα στην Ψυττάλεια, Ο ωκεανογράφος Π.Παναγιωτίδης υποστηρίζει ότι ο μηχανικός καδαρισμός είναι επαρκής. Αντίθετα κατά τον Συνδεσμο Δήμων Περιοχών Πειραιά και Δυτικής Αττικής χρειάζεται και "βιολογικός καθαρισμός", τρόπος που θα είχε ωs αποτέλεσμα να μην πετιούνται στη θάλασσα 200.000.000 ΚΜ3 νερού το χρόνο,αλλά να χρησιμεύουν για την άρδευση των γύρω νησιών. Μικρότερης έκτασης εγκαταστάσεις προτείνει ο Γ.Πολυχρονόπου-λος, πρόεδρος της τεχνικής εταιρίας προστασίας περιβάλλοντος υπενθυμίζοντας ότι η φύση απορρίπτει τα ογκώδη δημιουργήματα. Το μεγάλο μήκος των Ελληνικών ακτών καδώς και η γεωγραφική θεση της χώρας μας είχαν ως αποτέλεσμα τη ρύπανση των Ελληνικών θαλασσών από πετρελαιοειδή. Μια μικρή λωρίδα πετρελαιοκηλίδας προκαλεί τρομερές συνέπειες σε βάρος του θαλάσσιου πλούτου. Ρύπανση από τοξικά, χημικά και ραδιενεργά απόβλητα συμβαίνει σπάνια αλλά και δύσκολα αντιμετωπίζεται. Το λιμάνι του Πειραιά: "Αρχαίο Πέρασμα", το σταυροδρόμι των μεγάλων θαλασσίων οδών,που συνδέουν την Ευρώπη με τις άλλες Ηπείρους. Πήρε τη σημερινή του μορφή από το 1930 και φέρνει δόξα. και πλούτο.Ένα ζωντανό κομμάτι του Πειραιά. Η Μητρόπολη της Ελληνικής Ναυτιλίας. Τα στοιχεία που ακολουθούν δόθηκαν από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά και συγκεκριμένα από τους: Παπαδόγγονα, Γενικό Διευθυντή του ΟΛΠ και Κυρ.Περιμένη, διευθυντή διακίνησης εμπορευμάτων (εικόνα 3). 23.400 Μ2 έχουν λιμενοποιηΟεί για εμπορικά,οικονομικά και τουριστικά έργα όπου εργάζονται 3600 εργαζόμενοι. Αποτέλεσμα της μεγάλης κίνησης και δραστηριότητας του λιμανιού είναι η αυξημένη ρύπανση. Ιδιαίτερα ο στόχος της μείωσης του κόστους μεταφοράς των βιομηχανικών προϊόντων είχε ως συνέπεια την υπέρμετρη ανάπτυξη βιομηχανικών μονάδων στις γύρω συνοικίες και μάλιστα ρυπογόνων (λιπάσματα). Τι περιέχει το αθώο νερό της βροχής που καταλήγει μέσω των υπονόμων στο λιμάνι; Μήπως και λάδια από γκαράζ,μήπως ακόμα και ψόφια ζώα; Μεγάλο μερίδιο ευθύνης έχουν και τα πλοία.Είναι επαρκής ο καθαρισμός του έρματος των πλοίων; Τα γεγονότα ρύπανσης από πετρελαιοειδή, επιβάλλουν τον εκσυγχρονισμό του συστήματος. Απλώνουμε χέρι βοηθείας στην ΕΟΚ και σ'αυτόν τον τομέα, μέσω του προγράμματος INDERECT. Νόμοι καταστολής της ρύπανσης υπάρχουν και έχει επιβληθεί πρόστιμο μέχρι και 150.000.000 δρχ. Παρουσιάζονται όμως αδύναμοι μπροστά στην ασυνειδησία και ανευθυνότητα ορισμένων πλοιοκτητών και πλοιάρχων. Σ'αυτό το σημείο αξίζει ν'αναφερθεί η συμβολή της οργάνωσης HELMEPA, στην καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης ιδιαίτερα στους εργαζόμενους ναυτικούς. Η αποκομιδή σκουπιδιών των πλοίων αποτελεί ένα εξίσου σημαντικό πρόβλημα. Την έχουν αναλάβει μέχρι τώρα ιδιωτικές εταιρίες, αλλά μπορεί να αποτελέσει την αρχή μιας καλής συνεργασίας του ΟΛΠ με τον Δήμο. Λιμάνι και Πόλη. Πόλη και Λιμάνι. Μέχρι τώρα λειτουργούν με στεγανά. Είναι προφανής η αλληλεξάρτηση τους,αλληλεξάρτηση που επηρεάζει τη ζωή των κατοίκων. Με τα πλοία δε μεταφέρονται μόνο επιβάτες αλλά και επιστολές και δέματα. Τη διακίνηση έχει αναλάβει ιδιαίτερο τμήμα των ΕΛΤΑ το οποίο παίζει σημαντικό ρόλο στην επικοινωνία των άγονων νησιών. Επίσης ένα άλλο τμήμα υπάρχει στην πλατεία Καραϊσκάκη για την εξυπηρέτηση των τουριστών. Επαρκούν για τις ανάγκες; Το Τελωνείο βασική υπηρεσία του λιμανιού εκτός από τον εκτελωνισμό των εμπορευμάτων έχει αναλάβει και τους ευαίσθητους τομείς της δίωξης ναρκωτικών και λαθρεμπορίου. Παρά το σημαντικό έργο που επιτελεί αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα όπως υποβαθμισμένοι χώροι εργασίας, ανεπαρκή αριθμό προσωπικού και ξεπερασμένη σε όλους τους τομείς τεχνολογία. Στην ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού συμβάλει και η υποβάδμιση του σταθμού του ΟΣΕ στον Πειραιά. Μπορούμε να ελπίζουμε σε μελλοντικό εκσυγχρονισμό του; Το λιμάνι εν όψει του 1992. Οι ραγδαίες εξελίξεις στην Ανατ.Ευρώπη καν η πορεία προς την ενιαία Ευρωπαϊκή Αγορά του 1992, θα επιφέρουν ριζικές ανακατατάξεις και στον οικονομικό χάρτη της Ευρώπης. Η χώρα μας λόγω της πλεονεκτικής γεωγραφικής θέσης της,8α μπορούσε να έχει ένα σημαντικό μερίδιο στα μεταφορικά δίκτυα που θα δημιουργηθούν. Στην προκειμένη περίπτωση ο Πειραιάς ως το πρώτο εθνικό μας λιμάνι είναι δυνατό να συνεχίσει να παίζει το ρόλο ενός κέντρου διεθνούς διαμετακομιστικού εμπορίου. Νομίζουμε ότι η ερευνά μας έδειξε την πραγματική εικόνα του λιμανιού του 1991.Λίγος χρόνος μένει ως το '92.Ίσως αυτό, συγκινήσει τον Έλληνα, που,σε κάποιες στιγμές της Ιστορίας του,δραστηριοποιείται δεόντως και διασώζεται. |
||