ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ

ΖΑΝΝΕΙΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΕΙΡΑΙΑ
1990-1991

Περίληψη των εργασιών των τμημάτων
Γι και Β2 και ομάδας καθηγητών στα
πλαίσια της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης
με θέμα το "ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ"

.......... Δεν θέλησε το αγόρι να πάρει τον κύκνο κοντά του γιατί τον αγαπούσε υπερβολικά για να του στερήσει τη γαλήνια λίμνη που καθρέφτιζε τον ουρανό και τ' ανθισμένα δέντρα, το μαλακό φωτεινό χορτάρι της όχθης, το ταίρι που στο μεταξύ είχε αποκτήσει. Εφυγε για το Λονδίνο, για τη μάνα του, για την καινούργια ανέλπιστη ζωή, παίρνοντας στην ψυχή του εφόδιο, μια αγάπη που στέκει πάνω απ' τον πόνο, πάνω από τη στέρηση, την απόλαυση, τη δικαιοσύνη, την ανταμοιβή. Την αγάπη που κάνει τα πλάσματα σοφά και συνάμα αθώα, ισχυρά και εντούτοις ταπεινά αλλά και περήφανα, και τέλος, έτοιμα να θυσιαστούν γνωρίζοντας ότι ο κόσμος μας, η καρδιά μας, δεν θα μπορέσουν ν' αντέξουν παραπέρα δίχως θυσίες. Απόσμασμα από το βιβλίο της Κάθριν Στορ, «Το αγόρι και ο κύκνος» Εκδόσεις: Καστανιώτη

ΜΕΣΑ ΚΙ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Στη διακήρυξη για τα Δικαιώματα του Παιδιού που υιοθετήθηκε από τα Ηνωμένα Εθνη, στο άρθρο 12, δηλώνεται ότι:

1. Τα πολιτικά κόμματα των Κρατών θα εξασφαλίζουν στο παιδί, που είναι ικανό να σχηματίζει τις δικές του απόψεις, το δικαίωμα να τις εκφράζει ελεύθερα σε όλα τα ζητήματα που το αφορούν, δίνοντας βαρύτητα ανάλογα με την ηλικία και την ωριμότητα του.

2. Για το σκοπό αυτό θα δίνεται στο παιδί η ευκαιρία ν' ακουστεί η γνώμη του σε οποιεσδήποτε δικαστικές και διαχειριστικές διοικητικές διαδικασίες που το επηρεάζουν.....

Από την πρώτη παράγραφο αυτού του άρθρου διαπιστώνει κανείς ότι το δικαίωμα της ελεύθερης έκφρασης προϋποθέτει το οχημαΏσμό άποψης και γνώμης σε όλα τα ζητήματα που αφορούν στα παιδιά.

Περισσότερο απ' οτιδήποτε άλλο, επηρεάζει τα παιδιά κυρίως το περιβάλλον μέσα στο οποίο μεγαλώνουν. Στη διαμόρφωση της γνώμης του παιδιού μεγάλο ρόλο παίζουν οι εμπειρίες του μέσα και έξω από το σχολείο. Και συνδέονται αυτές α εμπειρίες είτε έμμεσα είτε άμεσα με την ποιότητα της πληροφόρησης που παρέχεται στο μαθητή. Καθώς επίσης και με την δυνατότητα που δίνουμε στο παιδί να επιβεβαιώνει την αλήθεια των πληροφοριών αυτών.

Δουλεύοντας με τα παιδιά πάνω στο θέμα «Το λιμάνι του Πειραιά» διαπιστώσαμε πως τα βιβλία και οι επιστήμονες αποτελούν μέρος της πληροφόρησης αυτής. Πιο συγκεκριμένα εκφράζουν κάποια άποψη πάνω στο θέμα.

Ετσι μαζί με τους μαθητές προσεγγίσαμε το ότι καθένας ατομικά και συλλογικά δέχεται αλλά και παράγει πληροφόρηση με την καθημερινή του ζωή και την εμπειρία από τη δουλειά του.

Αυτό το μικρό άνοιγμα του σχολείου στην κοινότητα μέσω της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης βοήθησε επί πλέον τα παιδιά και εμάς τους καθηγητές τους, να διαπιστώσουμε και κάποια παιδαγωγικά αποτελέσματα.

Αποτελέσματα που μαζί με τη δουλειά μας μέσα στο σχολείο οδηγούν στην:

α) Ανάπτυξη της ικανότητας της παρατήρησης, της κριτικής ανάλυσης και της σύνθεσης. Επίσης της ικανότητας της αξιολόγησης και του προγραμματισμού.

β) Ανακάλυψη και αξιοποίηση των προσωπικών ταλέντων των μαθητών.

γ) Ικανότητα για ομαδική εργασία μεταξύ μαθητών και μεταξύ των καθηγητών.

δ) Βελτίωση της συμπεριφοράς των μαθητών σε σχέση με το περιβάλλον τους.

ε) Αλλαγή σχέσεων καθηγητών - μαθητών.

στ) Καλλιέργεια της πίστης στην ειρήνη και στη φιλία ανάμεσα στους λαούς.

ζ) Την άμεση επαφή των μαθητών με το χώρο της εργασίας, πράγμα που

διευκολύνει τον επαγγελματικό προσανατολισμό.

η) Την προστασία του καταναλωτή που είναι ήδη ο μαθητής άμεσα ή έμμεσα.

Η εργασία μας αυτή χωρίστηκε σε τρείς βασικούς τομείς.

1)Ιστορικό

2)Οικολογικό

3)Πολιτιστικό